Accueil des questionnaires Modalisa.png
Questionnaire for Secondary Students (Grades 6-12)
QVS2017 Second Degré
Hello!

This questionnaire is focused mainly on life in the school environment and partly on some aggressive behaviour. Your answers will remain completely confidential (only the researchers of this study are able to read them but they will never be released). If you feel the need, you may contact the researchers of this study or a doctor to talk about this topic in detail (additional information is at the end of the questionnaire).

We remind you that there is also a free phone number to talk about school violence: 116 111
It is very important to answer as sincerely as possible. Thank you!

Personal information about you will remain confidential.
Personal information
(only the researchers of this study will know the name of your school, college or high school):
1. What institution are you learning at:
2. City where the school is located:
3. Country where the school is located:
4. Are you:
Es-tu ?
5. What is your date of birth ?
 DD/MM/YYYY (JJ/MM/AAAA) 
6. How many years have you studied in this school?
(Mark 1 if you started this school year; 2 if you started last school year, etc.)
Depuis combien d'année(s) es-tu dans cette école ? (note 1, pour cette année, deux si depuis l'année dernière...)
7. What grade are you in: (Dans quelle classe es-tu ?)
General questions
NeverNot oftenOftenAlways
NeverNot oftenOftenAlways
8. I like to play sports
(
J'aime faire des activités collectives, en groupe)
9. I have good grades in school
(j'ai de bonnes notes à l'école)
10. I bully students who are too nice
(J'embête les élèves trop gentils)
11. I make friends in my school
(Je me fais des amis dans cette école)
12. I stand up for students who are often bullied
(Je défends les élèves qui sont souvent embêtés)
13. I am loud, foolish and make myself noticed in the class
(Je fais du bruit, le clown et me fais remarquer en classe)
14. I feel I cannot trust other students
(Je sens que je ne peux pas faire confiance aux autres élèves)
15. Others bully me
(Je suis embêté.e par les autres)
16. I am part of a group that bullies others
(Je fais partie d'un groupe qui embête les autres)
17. I like that others are afraid of me
(J'aime que les autres aient peur de moi)
18. Others reject or mock me
(Les autres me rejettent ou se moquent de moi)
19. I take part in fights
(Je participe aux bagarres)
20. I like to show others that I am the leader
(J'aime montrer aux autres que je suis le chef)
21. I share my things with others
(Je partage mes affaires avec les autres)
22. I like to help others
(J'aime aider les autres)
Have one or more students bullied you:
Je ne me fais jamais embêterTous les jours ou presqueUne ou deux fois par semaineUne ou deux fois par moisUne ou deux fois par an
23. During this school year: from the beginning of September
(Cette année scolaire)
24. Last school year
(L'année dernière)
25. Some years ago
(Quelques années plus tôt)
26. If you have been bullied what did you feel the most: (Si déjà embêté.e qu'as-tu ressenti le plus)
27. What other feeling(s) (Quel.s autre.s ressenti.s)
28. If you were bullied then it had to hurt. How long did you think about it: (Si blessé.e, combien de temps y as-tu pensé)
29. Generally, what do adults do when they witness this type of situations: (Généralement, que font les adultes)
30. Where do these situations take place: (Où se passent ces situations désagréables)
32. Who is usually bullying students: (Qui embête généralement les élèves)
31. Another place where unpleasant situations happen? (Autres lieux de situations désagréables)
33. Comments about "Who is usually bullying students" (Commentaires éventuels sur "Qui embête généralement les élèves")
34. When you were bullied, did you know how to stop it at that moment: (Si embêté.e, savais-tu,comment l'arrêter)
35. Other answer: If you were annoyed, did you know how to stop it? (Autre réponse... savais-tu comment l'arrêter)
36. Do you know what should be done to stop those who bully others: (Que faire pour arrêter ceux qui embêtent les autres)
37. What could YOU do to stop those who bully other students: (Que faire, TOI, pour arrêter ceux qui embêtent d'autres élèves)
38. What could teachers (or other non-teaching adults) do to stop violence or other harmful activities in schools:
(Que peuvent faire les adultes de cette école pour arrêter les violences ou autres mauvaises actions)
39. What prevents you from helping a student who is bullied: (Qu'est ce qui t'empêche d'aider un élève qui se fait embêter)
40. Other: What prevents you from helping a student who is bullied: (Autres raisons qui t'empêche d'aider un élève qui se fait embêter)
41. If you were bullied at school who would you tell: (Si tu te faisais embêter dans l'école, à qui en parlerais-tu)
42. Other person: If you were bullied at school who would you tell: (A quelle autre personne en parler)
43. If you have already told someone, did it help you: (Est-ce que cela t'a aidé.e)
44. Comment: If you have already told someone, did it help you:
Commentaire éventuel sur l'aide apportée par la discussion
45. In your opinion, why do some students who are being bullied not ask for help: (Pourquoi certains ne demandent pas d'aide)
46. Other reason: In your opinion, why do some students who are being bullied not ask for help: (Autres raisons: ne demandent pas d'aide)
47. When you were bullied, were you absent from classes: (Si tu as été embêté.e, as-tu manqué les cours)
48. Comment: When you were bullied, were you absent from classes: (Autre: cours séchés, ou pas)
49. After you were bullied and you were absent from class, were the adults who take care of you on a daily basis aware of the situation:
(Après que l'on t'aie embêté(e), si tu n'as pas été en cours, les adultes qui s'occupent de toi au quotidien étaient-ils au courant?)
Since the beginning of September, when I think of school:
NeverSometimesOftenAlways
NeverSometimesOftenAlways
50. I feel good in my school (Je me sens bien)
51. I sleep bad (Je dors mal)
52. I wake up at night (Je me réveille la nuit)
53. I have nightmares (Je fais des cauchemars)
54. I feel stressed (Je me sens stressé.e)
55. I have headaches (J'ai mal à la tête)
56. I have stomach aches (J'ai mal au ventre)
57. I want to vomit (J'ai envie de vomir)
58. I am afraid of the future (J'ai peur de l'avenir)
59. I think of sad things more often (Je pense à des choses tristes)
60. I have anger issues and I break things (Je suis en colère et j'ai envie de casser des choses)
Since september
NeverSometimesOftenAlways
NeverSometimesOftenAlways
61. I have trouble concentrating (J'ai du mal à me concentrer)
62. I feel useless or unnecessary (Je me sens nul.le ou inutile)
63. I feel like doing nothing (Je n'ai envie de rien faire)
64. I have behavioural problems (J'ai des problèmes de comportement)
65. I would like to escape from everything, to flee (J'aimerais m'échapper de tout, fuir)
How do you find the atmosphere:
Very poorPoorRather goodVery good
Very poorPoorRather goodVery good
66. In the area around your school
(Du quartier autour de ton école)
67. In the school in general
(De l'école en général)
68. During breaks (recess, etc.)
(Pendant les pauses, récréations...)
69. During sporting activities (courses or clubs)
(Durant les activités sportives, cours ou club)
70. Among students in general
(Entre les élèves en général)
71. Among girls and boys
(Entre filles et garçons)
72. When communicating with the teachers of the school
(Avec les enseignants de l'école)
73. When communicating with other adults in the school
(Avec les autres adultes de l'école)
If you are a student in a boarding school or you eat lunch in school
Very poorPoorRather goodVery goodDoes not concern me
Very poorPoorRather goodVery goodDoes not concern me
74. The food is
(Comment trouves-tu la nourriture)
75. The atmosphere during lunch breaks is
(Comment trouves-tu l'ambiance des repas)
76. The atmosphere in the boarding school is
(Comment trouves-tu l'ambiance de l'internat)
77. How do you think the boarding school is clean?
(Comment trouves-tu la propreté de l'internat)
78. How do you find the premises of the boarding school?
(Comment trouves-tu les locaux de l'internat)
79. The atmosphere in the transportation is
(Comment trouves-tu l'ambiance des transports)
80. Questions regarding general respect for rules.

Have you been punished during this school year: (It would be good if you specified your answer for us in the comments section. Thank you!)
(As-tu été puni.e ou sanctionné.e depuis le début d'année ?)
81. Who punishes most in this school (Three choices, put 1, 2 and three for those who sanction the most)
82. Other: Who punished you? (regarding school problems) (Autre personne ayant sanctionné, pour des raisons scolaires ou liées à l'école uniquement)
83. What types of sanctions, or punishments, are used in this school to disturb you the most? (Rank the 5 that you fear the most) (Quels types de sanctions, ou de punitions, utilisées dans cette école te dérangent le plus ? Classe les 5 que tu crains le plus)
84. Do you think that the sanctions or punishments are fair: Penses-tu que les sanctions, ou les punitions, sont justes ?
Answer as honestly as possible... In your opinion, why do we need school:
85. Its primary role
(Premier rôle)
86. Its secondary role
(
deuxième rôle)
87. Its tertiary role
(
Troisième rôle)
88. Where in your school do you feel the best (in or out of class):
(Dans quel lieu de cette école te sens-tu le mieux ? pendant ou en dehors des cours)
89. Where in your school do you feel the worst:
(Dans quel lieu de cette école te sens-tu le moins bien ?)
Have you witnessed the following things:

Racism
is a belief that there are different human races and some are better than others. This leads to hostility, rejecting people because of their country of origin, skin colour or religion.
Sexism is a belief that men and women should not have same attitudes, roles and interests. For example, in this case one might think that girls are less capable than boys or that boys are more stupid than girls.
Extortion is using intimidation, threats, blackmail and violence in order to get money, goods or services (for example, forcing someone to do another’s homework).
Homophobia is a hostile attitude towards homosexuals, gays, lesbians, bisexuals or transsexuals.
Cyberbullying is harassment using the Internet or a phone in order to disturb, threaten, abuse, spread rumours or photos, etc.
JamaisParfoisRégulièrementToujours
90. Insulting (insultes)
91. Sexism (sexisme)
92. Racism (racisme)
93. Homophobia (homophobie)
94. Extorsion (racket)
95. Hitting (coups)
96. Stealing (vol)
97. Bullying (harcèlement)
98. Threatening (menaces)
99. Dangerous games (jeux dangereux)
100. Cyberbullying (cyber-harcèlement)
If in your school there are instances of violence, please give us examples.
101. First example
102. Second example
103. Third example
104. If you have a Facebook, MSN or other account, do you log yourself into those accounts in school when it is forbidden: (no one in your school will read your answers)
Si tu as un compte Facebook, MSN...., t'y connectes-tu dans cette école lorsque c'est interdit ? (personne de l'établissement ne lira tes réponses)
Your wishes for your school. In your opinion:
105. How to make your school more attractive
(Comment rendre cette école plus motivante ?)
106. How to help struggling students
(Comment aider les élèves en difficulté ?)
107. How to fight against violence
(Comment lutter contre la violence ?)
108. How to improve the quality of life in your school
(Comment améliorer la qualité de vie dans cette école ?)
109. How to have better relationships with teachers
(Comment avoir de meilleures relations avec les profs ?)
110. What should be changed regarding teachers
(Qu'est-ce qu'il faudrait changer chez les profs ?)
111. What should be changed regarding other personal
(Qu'est-ce qu'il faudrait changer chez les autres personnels ?)
112. How do you like your school buildings
(Comment trouves-tu les bâtiments de cette école)
113. What do you prefer to do in your spare time: (Classify what you like best)
(Durant ton temps libre, que préfères-tu faire ? Classe les trois activités que tu préfères)
114. How much time do you usually spend on homework: (Durée devoirs en général ?)
During this school year:
No, not at allNo, not reallyYes, a bitYes, absolutely
No, not at allNo, not reallyYes, a bitYes, absolutely
115. I have good grades
(J'ai des bonnes notes)
116. I have confidence in my skills
(Je me sens capable de réussir)
117. I successfully finish what I start
(Je réussi tout ce que je fais)
118. I have failed in some subjects
(J'ai des échecs dans certaines matières)
119. I have more success outside of school
(J'ai des meilleures notes que les autres)
120. I feel comfortable at school
(Je me sens à l'aise à l'école)
121. I am pleased with what is happening to me
(Je suis content.e de ce qui m'arrive)
122. My opinion is taken into account
(On m'écoute lorsque je dis quelque chose)
123. I am encouraged to succeed in school
(Je suis encouragé pour réussir à l'école)
124. The people that are the closest to me think that I study well (Mon entourage pense que je travaille bien)
125. I have more success outside of school
(Je réussi mieux quand je ne suis pas à l'école)
Has this already happened to you INSIDE your school:
NeverSometimesOften
NeverSometimesOften
126. Someone insults you
(Te faire insulter)
127. Someone threatens to hit you
(Menacé.e de te frapper)
128. Someone threatens to destroy something that belongs to you
(Menacé.e de détruire ce qui t'appartient)
129. You are forced to tolerate unwanted touches
(Subir des attouchements que tu ne voulais pas)
130. Someone hits you : slaps, punches, kicks
(Te faire frapper: gifles, coups de poing, de pied)
131. Someone pushes you violently
(Te faire pousser violemment)
132. Someone forces you to do something that is forbidden: steal, etc.
(Te faire payer pour faire des choses interdites: vol...)
133. Someone steals from you
(Te faire voler)
134. Someone offers you to participate in dangerous games
(Te proposer de participer à des jeux dangereux)
135. Someone extorts you: for money, homework, etc.
(Te faire racketter: argent, devoirs...)
The same question but in regard to what has happened to you OUTSIDE of school:
NeverSometimesOften
NeverSometimesOften
136. Someone insults you
(Te faire insulter)
137. Someone threatens to hit you
(Menacé.e de te frapper)
138. Someone threatens to destroy something that belongs to you
(Menacé.e de détruire ce qui t'appartient)
139. You are forced to tolerate unwanted touches
(Subir des attouchements que tu ne voulais pas)
140. Someone hits you: slaps, punches, kicks
(Te faire frapper: gifles, coups de poing, de pied)
141. Someone pushes you violently
(Te faire pousser violemment)
142. Someone forces you to do something that is forbidden: steal, etc.
(Te faire payer pour faire des choses interdites: vol...)
143. Someone steals from you
(Te faire voler)
144. Someone offers you to participate in dangerous games
(Te proposer de participer à des jeux dangereux)
145. Someone extorts you: for money, homework, etc.
(Te faire racketter: argent, devoirs...)
Finally, when about me, I think that:
I strongly disagreeI somewhat disagreeI somewhat agreeI strongly agree
I strongly disagreeI somewhat disagreeI somewhat agreeI strongly agree
146. I am valuable, I deserve at least as much as others
(Je suis quelqu'un de valable, je vaux autant que les autres)
147. I have interesting qualities
(Je possède des qualités intéressantes)
148. I feel that I have failed
(J'ai l'impression que je suis un.e raté.e)
149. I am capable of doing things as well as my peers
(Je suis capable de faire les choses aussi bien que les autres de mon âge)
150. I have little reason to be proud of myself
(J'ai peu de raisons d'être fier.ère de moi)
151. I have a positive attitude towards myself
(J'ai une attitude positive envers moi-même)
152. Overall, I am satisfied with myself
(Dans l'ensemble, je suis satisfait.e de moi)
153. I have difficulty accepting myself as I am
(J'ai de la difficulté à m'accepter comme je suis)
154. Sometimes I feel really useless
(Parfois je me sens vraiment inutile)
155. Sometimes I think that I am not good at anything
(Il m'arrive de penser que je suis bon.ne à rien)
It happens that some young people do things that are not quite legal or correct.
Mark down what characterises the best your behaviour in the last six months.
Remember that nobody you know will see your answers!
NeverNot oftenOftenVery often
NeverNot oftenOftenVery often
156. I have stayed out late at night despite my parents not allowing it
(Je suis resté.e dehors tard la nuit malgré les interdictions)
157. I have started fights
(J'ai commencé des bagarres)
158. I have threatened someone
(J'ai menacé quelqu'un)
159. I have deliberately hurt someone
(J'ai volontairement fait mal à quelqu'un)
160. I have deliberately hurt animals
(J'ai volontairement fait mal à des animaux)
161. I have stolen from someone in their presence
(J'ai volé en affrontant la personne)
162. I have stolen from someone without their presence
(J'ai volé sans affronter la personne)
163. I have forced someone to do something
(J'ai forcé quelqu'un à faire quelque chose)
164. I have vandalized objects: voluntarily broken things, etc.
(J'ai vandalisé, cassé volontairement, des objets)
165. I have lied to escape obligations
(J'ai menti pour échapper à des obligations)
166. I have lied to get things
(J'ai menti pour obtenir des choses)
167. I have skipped school
(J'ai séché l'école)
168. Give additional opinion about your school

What is the most important for you in your school: Classify what you like best
(Qu'est-ce qui est le plus important pour toi dans cette école ? classe les 3 plus importants)
169. Do you think that you are doing everything you can to be successful in your studies:
(Est-ce que tu penses que tu fais tout ce que tu peux pour réussir tes études ?)
170. Why don't you do all you can to succeed?
(Pour quelle raison ne fais-tu pas tout ce que tu peux pour réussir ?)
171. Awesome ... you do everything you can to succeed, can you tell us more?
(Génial... tu fais tout ce que tu peux pour réussir, peux-tu nous en dire plus ?)
172. Doing homework for you is: (Faire le travail à la maison, pour toi, c'est :)
173. Doing homework for you is: (Faire le travail à la maison, pour toi, c'est :)
174. Doing homework for you is: (Faire le travail à la maison, pour toi, c'est :)
175. Does someone help you with your homework:
(As-tu de l'aide pour faire ton travail scolaire à la maison ?)
176. Do you have any comments to make about homework?
(As-tu des commentaires à faire sur les devoirs à la maison ?)
177. Are you getting any extra help:
(Bénéficies-tu d'aide(s) particulière(s) ?)
178. Other special assistance (Autres aides particulières)
179. Even if you do not have all of these subjects in your school, please rank them according to your preferences (the one you like the best is first):
(Même si tu n'as pas toutes ces matières dans cette école, peux-tu les classer dans l'ordre de tes préférences, (celle que tu préfères en premier)
180. What should students expect from class teachers:
(Qu'est-ce que les élèves devraient attendre d'un professeur principal ?)
181. What should students expect from class presidents:
(Qu'est-ce que les élèves devraient attendre d'un délégué de la classe ?)
182. What should be changed in the work organization of your school:
(Que faudrait-il changer dans le fonctionnement de cette école ?)
183. Have you ever noticed any unacceptable behaviour from an adult in your school? If so, please explain the situation.
(As-tu déja constaté quelque chose d'inadmissible de la part d'un adulte de cette école ? Si oui, peux-tu expliquer la situation ?)
Regarding relations between students and teachers:
I strongly disagreeI somewhat disagreeI rather agreeI strongly agree
I strongly disagreeI somewhat disagreeI rather agreeI strongly agree
184. I get along well with most of my teachers
(Je m'entends bien avec la plupart de mes professeurs)
185. Most of my teachers are interested in my well being
(La plupart de mes professeurs s'intéressent à mon bien-être)
186. Most of my teachers are really listening to what I have to say
(La plupart de mes professeurs sont réellement à l'écoute de ce que j'ai à dire)
187. If I need extra help, my teachers help me
(Si j'ai besoin d'aide supplémentaire, mes professeurs me l'apporteront)
188. Most of my teachers treat me properly
(La plupart de mes professeurs me traitent correctement)
189. Most of my teachers speak to me correctly
(La plupart de mes enseignants me parlent correctement)
190. Most of my teachers are right with me
(La plupart de mes enseignants sont justes avec moi)
191. Most of my teachers respect me
(La plupart de mes enseignants me respectent)
Regarding relations between students and the staff of the school (Principal Educational Adviser, supervisor(s), etc.):
I strongly disagreeI somewhat disagreeI rather agreeI strongly agree
I strongly disagreeI somewhat disagreeI rather agreeI strongly agree
192. I get along well with most of them
(Je m'entends bien avec la plupart d'entre eux)
193. Most of them are interested in my well being
(La plupart s'intéressent à mon bien-être)
194. Most of them are really listening to what I have to say
(La plupart sont réellement à l'écoute de ce que j'ai à dire)
195. If I need extra help, they help me
(Si j'ai besoin d'aide supplémentaire, ils me l'apporteront)
196. Most of them treat me properly
(La plupart me traitent correctement)
197. They only punish
(Ils/elles ne font que punir)
Regarding relationships with others
What can happen to me...WhoFrequency
Does not speak correctly
students (des élèves)teachers (des enseignants)Other adults in the school (d'autres adultes)
Never (Jamais)Rarely (Rarement)Often (Souvent)Very often (Très souvent)
 
Does not treat me correctly
students (des élèves)teachers (des enseignants)Other adults in the school (d'autres adultes)
Never (Jamais)Rarely (Rarement)Often (Souvent)Very often (Très souvent)
 
Does not listen to me
students (des élèves)teachers (des enseignants)Other adults in the school (d'autres adultes)
Never (Jamais)Rarely (Rarement)Often (Souvent)Very often (Très souvent)
 
Does not respect me
students (des élèves)teachers (des enseignants)Other adults in the school (d'autres adultes)
Never (Jamais)Rarely (Rarement)Often (Souvent)Very often (Très souvent)
 
Is not right with me
students (des élèves)teachers (des enseignants)Other adults in the school (d'autres adultes)
Never (Jamais)Rarely (Rarement)Often (Souvent)Very often (Très souvent)
 
Makes me afraid
students (des élèves)teachers (des enseignants)Other adults in the school (d'autres adultes)
Never (Jamais)Rarely (Rarement)Often (Souvent)Very often (Très souvent)
 
210. Do you think that the atmosphere in your class:
(Penses-tu que l'ambiance de la classe :)
211. Can you tell us why the evolution of the atmosphere of your class is degrading
(Peux-tu nous dire pourquoi l'évolution de l'ambiance de ta classe se dégrade)
212. Can you tell us why the evolution of the atmosphere of your class improves
(Peux-tu nous dire grace à quoi l'évolution de l'ambiance de ta classe s'améliore)
NOT REQUIRED (optional) : If you want to be contacted anonymously
213. Pseudonym (or your real name if you prefer):
(Pseudonyme, ou ton vrai nom si tu préfères)
214. Phone Number:
(Numéro de téléphone)
215. E-mail adress :
(Adresse e-mail)